Şinadika

 "Şinadika" tam olarak küçük halat demek. Balık ağlarının yapıldığı, birleştirerek gemilerin limana bağlanmasını sağlayan halatların yapıldığı halatcık. Aynı zamanda bir sokağın ve oradan da bir semtin adı. Sokak daha sonra Mesudiye adını alacak, daha sonra da Akdeniz'in incisi olduğu söylenen bu şehrin en cafcaflı sokağını bir mezarlığa çevirecekler ve adını Kıbrıs Şehitleri yapacaklar.




Şinadika semti, ya da Kerasohori (Kiraz Bahçesi), şimdinin Kıbrıs Şehitleri caddesinden başlardı. trenyolunu izleyerek gazi hastanesine kadar gider, oradan dönüp şimdinin voleybol sahasına çıkar, Gül Sokak civarlarında ise üçgensi yapısını tamamlardı.



Şehrin işçisinin, emekçisinin semti olmasıyla birlikte, kabadayıların da mekanıydı. Hoş şehirdeki çoğu kabadayılık hakkını aramak üzerine kuruluydu İstanbul'un aksine. Kimseye hakkıdır, öyle icap etmiştir denilerek hakkının teslim edilmediği bir şehirde bilek zoruyla hakkını arayanlara kabadayı denilirdi.




Şu an garın orada olan Anglikan kilisesinin etrafında 15-20 ailelik bir İngiliz sokağı vardı, buradan gelen Anglosakson tavırlar, mahalleyi Charles Dickens okunan bir yere çevirmişti.

Tüm Ege'deki efelerin olma nedenlerinden olan reji binası yine bu mahalledeydi. Mahalleli gece vakti reji binasından, Ege köylüsünden çalınan tütünü kaçırır, kendi hesabına satar, parasını yine İzmir'de yerdi. Bilenirdi bu haksızlığa fakat yapacakları çok sınırlıydı. Osmanlı vergi toplamak, kaçakların ya da silah ve tütün hırsızlarının peşine düşmek veya İzmir Rumlarını güçlendirme amacıyla düzenlenen piyango satışlarını engellemek için bu mahalleye girmeye hiçbir zaman cesaret edemedi.



Sonra mahalle yandı.


Tekrar yapıldı. İsmi değişti bir kaç kere, yeni insanları geldi. Sonra ben geldim. Hayatı ve kadınları ve kalp kırığını Şinadika'nın sokaklarında öğrendim. En mutlu günümü de en talihsiz en bahtsız günümü de Şinadika'da yaşadım. Beni ben yapan mahallenin adıyla İzmir hakkında, Ege hakkında yazılar burada olacak. Bazen tüm tarafların görüşlerini barındırmak isteyeceğim, bazen sadece kendim boş yapacağım. Bir Şinadika beyefendisi nasıl olması gerekirse öyle bakmayı öğrenir umarım bizden sonra gelenler buradan.


Yorumlar

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar